دستمزد نجومی مجری-بازیگرها را شفاف کنید/داراییام را اعلام میکنم
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۴۱۶۸۹
محسن مقصودی تهیهکننده و مجری برنامه تلویزیونی «ثریا» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره استمرار تولید و پخش ۱۰ ساله این برنامه در تلویزیون که یک رکورد محسوب میشود، بیان کرد: در تمام این سالها برنامه «ثریا» هم بارها متوقف شده و شاید اگر در همان مقاطع تعطیلی صبر و تحمل نمیکردیم، تا به امروز بارها این برنامه هم به پایان رسیده و تیم تولید آن از هم پاشیده بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
توقفهای مکرر «ثریا» و تنها ۲ بار بازپخش برای برنامه ۱۰ ساله
وی ادامه داد: یکی از حسنهای برنامههای عدالتخواه که رویکرد مردمی دارند، همین است که مردم پیگیر پخش آن هستند. مطالبه مردم و البته حمایت رهبر انقلاب از این رویکرد در برنامهسازی و لطفی که نسبت به برنامه «ثریا» داشتند، همه باعث شد تا برنامه بعد از هربار توقف، بار دیگر به آنتن بازگردد. همچنان اما برنامه «ثریا» جزو معدود برنامههای تلویزیون است که کمترین بازپخش را دارد و تا به امروز تنها دو قسمت از برنامههای زنده ما در شبکه یک، بازپخش داشته است. البته مستندهای ما متعدد پخش میشود اما برنامههای زنده ما در تمام ۱۰ سال گذشته تنها دو بار بازپخش داشته است، یکی از آنها برنامهای بود که رهبر انقلاب از آن تقدیر کردند و دیگری هم یکی از قسمتهای اخیر ما با موضوع ارمنستان و حوادث مرزی آنجا بود که به واسطه روشنگریای که داشت استقبال بسیار خوبی از آن شد و تصمیم به بازپخش آن گرفتند.
مقصودی ادامه داد: در شبکه افق حدود یکسال شاهد بازپخش برخی قسمتهای «ثریا» بودیم اما در آنجا هم در مقاطعی با مشکلاتی مواجه بودیم. در مقطع کوتاهی هم شبکه آموزش گزیدههایی از برنامه را بازپخش میکرد. بازپخش درست و به اندازه برنامه یکی از مطالبات ما از ابتدا بوده و امیدواریم در دوره جدید مدیریت صداوسیما این رویکرد نسبت به «ثریا» تغییر کند. خیلی از برنامههای سیما در حال حاضر بازپخش دارند اما «ثریا» بهرغم ساعت پخش که دارد و بعد از ۱۱ شب روی آنتن میرود، هیچ بازپخشی ندارد. چنین برنامهای باتوجه به پژوهشی که برای هر قسمت آن صورت میگیرد، واقعاً نیاز به بازپخش دارد.
حجم نامههای انتقادی از «ثریا» در دفتر مدیران
این برنامهساز تلویزیونی در پاسخ به این پرسش که احساس میکند ریشه نگرانیها درباره بازپخش برنامهای مانند «ثریا» در کجاست و آیا مدیران سیما نسبت به آن حساسیتی دارند، توضیح داد: ما در دورههای گذشته دیدارهایی را با برخی مدیران تلویزیون داشتیم که وقتی به دفترشان میرفتیم، حجم بالایی از نامههای انتقادی از نهادها و ارگانهای مختلف علیه برنامه «ثریا» به ما نشان میدادند و میگفتند ما با این نامهها چه کنیم؟ ما در پاسخ میگفتیم این اتفاقاً نشاندهنده حسن یک برنامه است که مانند سیبزمینی خنثی نبوده و نسبت به آن واکنش وجود دارد. اساساً ما با خود عهد کردهایم که برنامه خنثی روی آنتن نرویم چرا که برنامهسازی خنثی را تضییع حقوق مردم میدانیم. برنامهای که قرار نیست حقی را عیان کند و یا یک مظلومیت را به تصویر بکشد، برای چه باید روی آنتن برود؟
وی ادامه داد: همین فشارها از بیرون اما باعث طرح ملاحظاتی از سوی مسئولان در دوره گذشته تلویزیون میشد که از ما میخواستند به برخی سوژهها ورود نکنیم. در دوره جدید واقعاً فضا تغییر کرده است و امیدواریم در ادامه هم شاهد استمرار همین رویکرد باشیم. از همان روز معارفه آقای جبلی فضا تغییر کرده و سراغ خیلی سوژهها میتوانیم برویم. امیدواریم این تحول در معاونت سیما صورت جدیتری هم پیدا کند.
مقصودی درباره برنامههای مطالبهگر تلویزیون که طی چهاردهه گذشته تبدیل به برند هم شده بودند و برخی از آنها نیاز به احیا دارند هم گفت: معتقدم برخی از قسمتهای برنامه «راز» نادر طالبزاده که به مسائل جدی اقتصادی و سیاسی میپرداخت، چنین ویژگیای داشت و اتفاقاً آن رویکرد در شکلگیری برنامه «ثریا» به ما خیلی کمک هم کرد. واقعیت اما این است که برنامههای مطالبهگر ماندگار در طول چهار دهه گذشته بسیار کم بودهاند. برنامههای صریحی که بهصورت تخصصی و مسئلهمحور سراغ مطالبهگری بروند، داشتهایم که نمونه آن «پایش» بود اما متأسفانه آن هم متوقف شده است.
باید روی برنامههای مطالبه گر نظارت باشد
این تهیهکننده درباره آسیبهایی که برنامهسازیهای مطالبهگر در تلویزیون را تهدید میکند گفت: روی کار همه ما باید نظارت باشد. بهویژه برنامهسازانی که به حوزه مطالبهگری جدی ورود میکنند، در معرض انواع پیشنهادها ممکن است قرار بگیرد. ما هم در این زمینه استثنا نیستیم و تلاشمان در تمام این مدت همین بوده است که بچههای گروه زندگی سالمی داشته باشند. اگر کسی به دفتر برنامه «ثریا» بیاید و شرایط زندگی شخصی بچههای گروه را رصد کند، کاملاً شرایط کاری ما مشخص میشود. در عین حال ما هم مصون از خطا نیستیم. آدمهایی بودهاند که از ما شاید مطمئنتر هم بودند اما در مسیر زندگی دچار لغزش شدند. به همین دلیل باید صداوسیما نظارت کاملی روی کار ما داشته باشد و حتی تراکنشهای مالی تهیهکنندهها را چک کند.
شخصاً حاضرم تمام تراکنشهای مالی حسابهای شخصی و کاریام توسط حراست سازمان و یا مدیران شبکه مورد بررسی قرار بگیرد. اگر تهیهکنندگان و مجریان معروف تلویزیون وارد کارهای تجاری و اقتصادی مرتبط با حوزه برنامهسازی خود میشوند، باید روی آنها نظارت جدی وجود داشته باشد تهیهکننده «ثریا» تأکید کرد: شخصاً حاضرم تمام تراکنشهای مالی حسابهای شخصی و کاریام توسط حراست سازمان و یا مدیران شبکه مورد بررسی قرار بگیرد. اگر تهیهکنندگان و مجریان معروف تلویزیون وارد کارهای تجاری و اقتصادی مرتبط با حوزه برنامهسازی خود میشوند، باید روی آنها نظارت جدی وجود داشته باشد. بهعنوان مجری «ثریا» در طول این ۱۰ سال حتی یک اجرای خارج از سازمان صداوسیما نداشتهام که بخواهم بابت آن پولی دریافت کنم. نمیگویم کسی که میگیرد اشتباه میکند اما معتقدم ملاحظات را باید رعایت کرد. شما در یک برنامه میخواهید وزیر صنعت را نقد کنید، اگر وزارت صنعت برای شما بهعنوان مجری برنامه یک همایش را پیشنهاد کرد، آیا قبول این پیشنهاد روی برنامهای که میخواهی بسازی تأثیر نخواهد داشت؟ یک مجری نباید تبدیل به مدیر روابط عمومی نهادی شود که شاید در مقطعی نیاز به نقد آن باشد، این یک تعارض منافع آشکار در کار ماست.
وی افزود: مواردی که به آن اشاره میکنم متأسفانه به کرات شاهد هستیم. اینکه مدیر روابط عمومی یک دستگاه، همزمان مجری یک برنامه است، طبیعتاً نیاز به تفکیک دارد. لااقل او در حوزه مربوط به نهاد مربوطه نباید برنامهسازی کند. کارهای اقتصادی و تجاری برخی همکاران ما حتماً باید رصد شود. بالاخره تریبون تلویزیون، امانت از سوی مردم است. نمیشود همزمان با حضور در این تریبون به فلان پروژه مالسازی هم بروی و برای آن تبلیغ کنی و حتی در ساخت آن پروژه شریک شوی!
مقصودی ادامه داد: مردم هم این موارد را حس میکنند. شما وقتی از مردم فاصله بگیری، مردم متوجه میشوند دیگر حرفهایی که میزنی، قلابی و فیک است. من اگر زندگی مردم عادی و مشکلات آنها را لمس نکرده باشم، طبیعتاً حرفهایم به دل مردم نمینشیند. در طول ساخت برنامه «ثریا» ما هم پیشنهادهای متعددی داشتیم اما سعیمان در تمام گروه این بوده که ملاحظات را رعایت کنیم. نگاه همه اعضای گروه ما هم نگاهی اعتقادی به کار است، اما در حد هدایایی که ممکن است از سوی برخی نهادها اهدا شود هم تذکر دادهایم که همه مراقبت کنند و هیچ هدیهای را نپذیرند. با این حال همه ما در معرض این خطرها هستیم و همین منی که الان این حرفها را میزنم از یک سال آینده خودم خبر ندارم. همه ما انسانیم و به همین دلیل سیستم باید روی کار ما نظارت داشته باشد.
ابتدا یک پراید و بعد از آن بهصورت قسطی یک سمند خریدهام
این تهیهکننده تلویزیون با تأکید مجدد بر آمادگی خود برای اعلام شفاف داراییها و گردش مالی حسابهایش افزود: در حال حاضر در شرق تهران مستأجر هستم و یک واحد مسکن مهر هم دارم که آن را اجاره دادهام تا بتوانم در تهران ساکن باشم. اتفاقاً در موعد پایان قرارداد اجارهام هستم و بهخوبی وضعیت این روزهای مردم را درک میکنم. تنها تغییر مالی من در طول ۱۰ سال ساخت برنامه «ثریا» این بود که ابتدا خودرویی نداشتم، در دو سال اول توانستم یک پراید بخرم و بعد از آن هم بهصورت قسطی یک سمند خریدهام که به تازگی هم اقساط آن به پایان رسیده است.
وی درباره تفاوت دستمزد مجریان برنامههایی از جنس «ثریا» با مجریان برنامههای گفتگومحور در دیگر حوزهها هم گفت: در دورههای قبلی، این مسئله یکی از مشکلات سازمان صداوسیما بوده است که امیدواریم در دوره جدید برطرف شود. اینکه برخی چهرهها، سلبریتیها و مجری-بازیگرها دستمزدهای چند ده میلیونی برای دو ساعت اجرای یک برنامه میگیرند، یک آسیب است. مثلاً ما برای تولید یک مستند برونمرزی در «ثریا» بودجهای در نظر میگیریم اما بعدتر میبینیم همین مبلغ هزینه اجرای یک ساعت یکی از همین چهرهه بوده است! اینها موارد عجیب و غریبی است که میتواند مقاومت هر کسی را بشکند. بچههایی که میدانند با سختی بسیار کار کردهاند اما هنوز حقوق خود را از یک برنامه دریافت نکردهاند، ناگهان میشنوند فلان مجری ۵۰ یا حتی ۱۵۰ میلیون تومان فقط برای ۲ ساعت اجرا گرفته است! اینها نیاز به بحثها و پیگیریهای جدی دارد. این شرایط یا باید بهکل تغییر کند یا حداقل باید شفافسازی درباره آن صورت بگیرد. مردم باید بدانند فلان مجری که دارد بهنمایندگی از آنها صحبت میکند، چقدر دستمزد میگیرد. اگر احساس میکنید برای دو ساعت اجرا حقتان است که ۵۰ میلیون تومان دستمزد بگیرید، چرا این را شفاف اعلام نمیکنید؟
مقصودی با تأکید براینکه به عنوان مجری و تهیهکننده برنامه «ثریا» آمادگی کامل برای شفافسازی درباره دستمزد خود و دیگر عوامل این برنامه دارد تأکید کرد: از نظر ما هیچ منعی در این زمینه وجود ندارد و مسئولان سازمان باید در این زمینه تصمیمگیری کنند. باید دید توجیه دوستانی که قائل به شفافسازی در این زمینه نیستند، چیست. به عقیده من درباره تمام آیتمهایی که برای تولید یک برنامه با بودجه بیتالمال بسته میشود، باید بهٌصورت کامل شفافسازی شود. پیشنهاد من این است که تمام قراردادهای سازمان صداوسیما بهصورت شفاف در اختیار مردم قرار بگیرد تا قابل مقایسه باشد که هر برنامه چقدر بودجه دریافت کرده و ما به ازای آنچه محصولی تحویل داده است. بهترین ناظر در این زمینه مردم هستند. خود ما هم شرمنده مردم هستیم و احساس میکنم ما هم به اندازه بودجهای که از بیتالمال دریافت میکنیم، هنوز کار نکردهایم. خیلی از مردم شرایط بسیار سختتری از ما دارند و هنوز نتوانستهایم نسبت به دریافتیای که داشتهایم حق این مردم را ادا کنیم.
کد خبر 5438177 عطیه موذنمنبع: مهر
کلیدواژه: مجری تلویزیون سلبریتی فیلم کوتاه هفته هنر انقلاب اسلامی فیلم سینمایی تئاتر ایران تئاتر شهر هنرمندان تئاتر شبکه سه سیما ماه مبارك رمضان ماه رمضان 1401 حوزه هنری شبکه دو سیما محمد خزاعی موزه سینما شبکه مستند سیما مطالبه گر برنامه سازی قرار بگیرد تهیه کننده شفاف سازی برنامه ای یک برنامه روی آنتن باید روی ۱۰ سال روی آن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۴۱۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تبلیغات گل درشت در تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی به مرز فاجعه رسیده است/ تلویزیون شفافسازی کند
حسین قره: آقایان در تلویزیون که خیال خودشان را راحت کردهاند، انگار وقت و زمان و گوش و چشم سایر حواس و قوای فاهمه و... که مخاطبان دارند، مِلک حضرتشان است و تصمیم و کنترلش با خودشان نیست، اخیراً هم که دیگر تبلیغ نمیسازند، در واقع خود آگهیها به سریال وسط فوتبال و سریال و... تبدیل شده است، شاید مخاطب یادش برود که داشت چه میدید و البته دیده شده بعضی از مواقع خود پخش هم یادش رفته و رفتهاند برنامه بعدی.
تلویزیون شفافسازی کنداگر مخاطب تلویزیون باشید گاهی آن قدر تبلیغات طولانی است که نسبت به زمان پخش و قیمت ثانیه و دقیقه تبلیغات در تلویزیون این شائبه برایتان پیش میآید که صداوسیما در شکل کلی سهامدار آن کالا و خدمات است؛ چون واقعاً خارج توجیه است، مثلاً فرض بفرمایید یک نوعی از چرخگوشت (تعمداً اسم و اصل برند و کالا را نمیگویم) هست که شما هر وقت تلویزیون را روشن کنید اول تبلیغکنندگان آن را میبینید. اگر یک برند برنامه بلندمدتی داشته باشد که هر خانواده ایرانی (حدود ۲۵ میلیون خانوار) یکی از این وسیله را داشته باشند، حتی اگر ۸۰ درصد سود حاصل از هر دستگاه را صرفه تبلیغات تلویزیونی کند باز هم باتوجهبه ساعات پخش در میانبرنامهها یا بین نیمههای فوتبال و... توجیه اقتصادی ندارد، آخر تبلیغات حاصل عدد و رقم است، یک برند این میزان از سود را هزینه میکند تا این میزان از بازار هدف محصولاتش را بخرند، آخر تکمحصولی که بازار جهانی هم ندارد، این همه تبلیغ را با چه توجیه اقتصادی انجام میدهد. مگر اینکه مثلاً در آغاز سال با بخش آگهی تلویزیون یک قرارداد کلی بسته شده باشد که مثلاً N هزار ساعت بخش در سال به قیمت N میلیارد تومان و گرفتن دو نوع تخفیف، یکی از بابت این که کالا موردبحث تولید ایرانی است و حمایت از بازار داخلی است و دیگر اینکه چون قرارداد موردی نیست و کلی و سالانه است.
همینجا چند سرفصل وجود دارد که میشود درباره آن صحبت کرد. یک اینکه تقریباً قریب بهاتفاق تبلیغات این چنینی را چند بازیگر و احتمالاً یک شرکت تبلیغاتی میسازند، پرسش اول این است، آیا محدودیتی و رانتی خاص برای سازندگان تبلیغات وجود دارد یا نه تصادفاً این اتفاقات رقم خورده است.
دوم اینکه اگر محدودیتی نیست آیا چنین شرایطی برای همه تولیدکنندگان ایرانی وجود دارد. اگر چنین است آیا تلویزیون فراخوانی عموماً داده است که شرایط برای همه کالاها و همه بازارها و خدمات وجود دارد و میتوانند از این بستر استفاده کنند. اگر این فراخوان داده شده و اگر شرایط برای همه یکسان است، در بازار تولید داخلی هیچ برند دیگری تمایل به این همه ساعت پخش ندارد؟ که این خود چند سرفصل دیگر را باز میکند که آیا برندها و تولیدکنندگان به این نتیجه رسیدهاند که همین میزان هم هزینه کردن در تلویزیون گران است و بازگشت سرمایه ندارد چرا که سرمایه گرانبهای اجتماعی تلویزیون ریزش داشته است.
فقط یک نکته دیگر میماند که در شرایط اجتماعی امروز و مسئله زنان به کار با مداقه نیاز دارد، آقایان ابتدا و میان و انتهای بعضی از برنامههای گفتوگومحور درباره زنان، تبلیغاتی را نشان میدهند که دغدغه زنان خانهدار این سرزمین خلاصه میشود در پوره سیبزمینی، این هم سطح سلیقه و دغدغه و بلندنظری، واقعاً خود حماسه است. (تأکید میکنم که آن تبلیغات میتواند در برنامههای آشپزی و یا سرگرمی محور پخش شود؛ ولی بعد از هر برنامههای منظور است.)
دوباره و بلکه شاید دوباره باید تأکید کنم که صداوسیما به دلیل اختصاص بودجه ملی - که امسال ۲۴ هزار میلیارد تومان به آن اضافه شده است - باید نسبت به تمام کنشها و واکنشها، برنامهسازیها، تولیدات و... پاسخگو به ملت باشد. اگر تلویزیون خصوصی بود یا همچون شبکه نمایش خانگی منبع مالش از بخش خصوصی تأمین میشد، این همه تأکید لازم نداشت و آقایان جبلی و جلیلی که بر مسند و صندلی یگانه رسانه ملی نشسته تکیه زدهاند باید برای تکتک اقدامات پاسخگو باشند.
هنرمندان و فاجعه تبلیغات در شبکه نمایش خانگی و سینماهمانطور که همه میدانیم، بسیاری از هنرمندان و نویسندگان و... حوزه سینما چشم و دل از تلویزیون بریدهاند و به سینما و شبکه نمایش خانگی پناه بردهاند و ناگفته نماند که هنرمندان ترازی هم چشم و دل از همه چیز شستهاند و در سکوت نشستهاند. شاید توجیه بسیاری این است که «به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل». بههرتقدیر کار ما قضاوت نیست و هر که هر چه خود میخواهد همان میکند؛ اما نکته کجاست، در شبکه نمایش خانگی و سینما که بخش خصوصی دستی در تولید آن دارد برای تأمین هزینه یا نیاز به سرمایهگذاری دارد که نیتش سود کم و حضور در خلق هنر است و یا نه سرمایهگذاری که مثل هر تجارت و بازار و صنعتی به دنبال سود مکفی و بهاندازه سرمایه است. بماند که هر کدام باشد مهم نیست مهم ارائه هنرمندانه تبلیغات در آثار است. این مسئله و پدیده هم مختص ما نیست، همه جهان گرفتار این نوع تولید تبلیغات هستند. این چرخه که باید کالای تولیدشده به دست مصرفکننده برسد و آن را مصرف کند که چرخه تولید دوباره بچرخد، هر چه هست فعلاً سرنوشت این عصر است؛ اما نوع ارائه آن بسیار مهم است.
تبلیغات گل درست حتی گرفتاری بزرگترین هنرمندان تاریخ معاصر بوده و هست. بهخاطر دارم در یک نشست کارگردان فقید و بزرگ تئاتر جهان، پیتر بروک در زمان بخش یکی از جسورانهترین آثارش (مهابهاراتا) در تلویزیون همین مشکل را داشته که هر ۱۵ دقیقه آن فیلم تئاتر قطع و برنامه به بخش آگهی میرفته است. این قطع حس و حال و هوا برای یک فیلم تئاتر و مخاطب و تولیدکنندگان آن عذابآور بوده و پیتر بروک صحبت میکند و از سرمایهگذاران و گروههای تبلیغاتی میخواهد که اطلاعاتشان را در آخر و حتی تیتراژ بیاورند؛ ولی حس تماشاچی را در میانه اثر قطع نکنند. (نقل به مضمون عرض کردم؛ چون سالها پیش این ویدئو را دیدیم.)
قاعده سریال ها و پخشهای جهانی و تلویزیونها خصوصی این است که هر ۲۰ دقیقه فرصتی یک تا دودقیقهای به آگهی داده شود؛ اما اینکه در سریالی که هنرمندان برجسته در آن هستند به درودیوار آن تبلیغات چسبیده باشد و حتی در یک سریال مثلاً ساختمان مرکزی شرکت تبلیغکننده دیده شود... (باز هم تأکید میکنم که از ارائه مصداقی واقعی پرهیز دارم) دیگر فاجعه گل درشتی است و از خارج از عرف تمام درسهای تبلیغات است و قطعاً به ضدتبلیغ تبدیل میشود.
تبلیغات در عصر جدید با هنر گرافیک که هنری بصری است گره میخورد، مختصر و موجز و متناسب و با احترام به شعور مخاطب. اینکه در همه جای یک سریال نمای نزدیک بازیگر و سرش باشد و پشت سرش فلان شامپو که واقعاً ضدتبلیغ است. یکی از شروط استمرار یک هنر احترام به مخاطب است و هنرمندان آفرینشگر نباید اجازه دهند که تبلیغات غیرهوشمندانه و گل درشت به اعتبار آنان ضربه بزند.
توجه به تولید ملی و بهرهمندی تولیدکنندگان که سالانه میلیونها نفر از خدماتشان استفاده میکنند کار بسیار خوبی است، تبلیغات چنین پدیدهای است، اما استفاده در حد فوق ابزار و بیاحترامی به مخاطب را باید خود هنرمندان فکری برایش بکنند. هنرمندانی که کار تبلیغات میکنند باید سرمایهگذاران را توجیه کنند که چه چیزی برای آنان مناسب است. تندادن تمام به خواسته سرمایهگذار که احتمالاً خواستهای داشته و اصرار دارد که در چنین شرایط اقتصادی پر ماجرایی سرمایهگذاریاش حداکثر سود را داشته باشد باید با قواعد هنر هم بخواند، برای اعتبار برندی که ساخته است حداقل بپذیرد که ارائه هنرمندانه کالا و خدمات برندش برای شرکت و تجارتش سودی بلندمدت خواهد داشت.
تبلیغات محیطی که در اختیار سینما و شبکه نمایش خانگی است هم یکی از سرفصلهایی است که میتوان درباره آن نوشت که در این کوتاه نوشته نمیگنجد.
۵۷۵۷
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902705